Anno Nimus
Even voorstellen: mijn naam is Anno van voren en Nimus van achteren. Ik ben vrijwilliger bij de huurdersvertegenwoordiging van Woonbedrijf. Ik ben dus niet van Woonbedrijf maar een huurder van Woonbedrijf. Waarom ben ik na mijn pensionering dit vrijwilligerswerk gaan doen? Sommigen zeggen dat dit gebeurt uit sociale betrokkenheid; anderen denken dat dit gebeurt uit pure bemoeizucht. Ik wil me blijkbaar bemoeien met alles wat mij en mijn leefomgeving aangaat. Wie heeft er gelijk? Waarschijnlijk iedereen een beetje. Ja toch? Echt wel. Er ligt op dit moment zoveel op het bordje van de huurdersvertegenwoordiging dat deze column zomaar kan uitgroeien tot een blog. Daar heb ik geen problemen mee als hierop met interesse wordt gereageerd. Anno is gewend onderwerpen terug te brengen tot hapklare brokken, die makkelijk te begrijpen zijn. In Jip en Janneketaal versimpelen dus. Echt wel, niet dan? Jaarlijkse huurverhoging gemiddelde 5,3% Woonbedrijf stelt dat ze dit geld nodig hebben om onze woningen te verduurzamen en nieuwbouw te plegen om de woningnood op te heffen. Als de huurverhoging dit jaar niet doorgaat betekent dat ook minder huuropbrengst over de rekenperiode van 40 jaar. 1% minder huurverhoging betekent €2 miljoen per jaar. Over de rekenperiode van 40 jaar dus €80 miljoen minder te besteden. De huurverhoging op nul stellen geeft dus een investeringsverlies van €424 miljoen euro. Uit het oog van Woonbedrijf is dit begrijpelijk. Ja toch, niet dan? De overheid vindt dat deze huurverhoging voor de bewoners betaalbaar is omdat het minimumloon, de uitkeringen en de toeslagen zijn verhoogd. Anno weet dat als dit puur voor de huurverhoging...